SANTACANA, JOAN / SANTACANA, JOAN
Yo soy aquel negrito del África tropical sonava a tota hora per la ràdio cap als anys cinquanta i seixanta. Era la cançó del cacau en pols Cola Cao i el seu intèrpret representava un negret feliç que plantava i recollia cacau, i vivia a la colònia espanyola de Guinea.
Però no seria lúnica colònia espanyola a lÀfrica, tot i que limperi colonial espanyol en aquest continent sempre seria raquític. Ens referim a Ceuta i Melilla, dos enclavaments al Marroc amb una llarga tradició de permanència a limperi.
Parlarem així mateix de Sidi Ifni i el Sàhara Occidental, que farien sospirar molts espanyols, que hi veien un futur resplendent. També els catalans, que en un primer moment sil·lusionaren amb el projecte, malgrat que acabaria provocant episodis virulents.
Una història que sovint sens ha volgut amagar, per incòmoda, però que descobriràs a les pàgines daquest llibre.
-----------------
Joan Santacana, llicenciat en Història, catedràtic de Geografia i Història a lensenyament secundari i professor de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona. Ha dissenyat i col·laborat en nombrosos equipaments museístics, entre els quals el Museu dHistòria de Catalunya i és autor de nombrosos articles acadèmics i de més dun centenar de llibres entre els quals i, en aquesta mateixa col·lecció, "Catalunya i la primera revolució industrial" (2023) i "Cuba i els catalans" (2025).